COMMON PARTS by Ana Dinuță

Common Parts este un brand și un manifest. Fondat de Ana Dinuță, spirit creativ cu o minte analitică, Common Parts este un brand de up-cyclingdestinat majoritar femeilor, cu înclinație către zona de lux a up-cyclingului, care dezvoltă din ce în ce mai multe piese unisex. Designerul și brandul chestionează problematica risipei din sistemul actual al modei, lucrând cu resturi textile rezultate în procesele de croire industrială sau în mici ateliere și alte tipuri de textile recuperate și urmărind mereu un proces de tipul zero-waste. Common Parts sau în română, Părtile Comune ale unei clădiri, sunt acelea supuse coproprietății (fațadă, fundație, acoperiș, scări, etc) iar dreptul de folosință și răspunderea pentru ele o poartă toți proprietarii din respectivul imobil. Tot astfel, în viziunea brandului, articolele vestimentare vor trebui să-și prelungească  durata de viață trecând pe la mai mulți utilizatori sau proprietari și îndurând mai multe faceri/desfaceri/refaceri, către reducerea risipei din industrie și mizând pe rezonanța lui common care spune că ar trebui să  facem asta împreună!

Common Parts expune o estetică de proces, acela prin care părțile se compun pentru a crea un întreg, după cum anunță și numele. Alegerea pentru a expune acest proces în același timp de și con-structivist este justificată mai întâi de materia primă folosită – parts (module mici din resturi sau componente din articole existente) iar apoi de misiunea brandului, de semnalul pentru conștientizarea puterii acțiunilor făcute împreună și a însemnătății pe care o capătă mica acțiune a fiecăruia, în momentul în care este înmulțită de către alții. Aparența pieselor Common Parts este definită tocmai de către estetica de proces și de plăcerea experimentului care rămâne vizibil în articolul finisat. Un reper mai clar, ar fi pictura gestuală a lui Jackson Pollock aplicată pe resturi de materiale în loc de culoare și pe cusături în loc de gesturi și bineînțeles limitată de aplicabilitatea practică a unui articol vestimentar. Abordările (de)constructiviste pe care le folosește brandul sub denumirea generică de up-cycling modular se împart în funcție de materia primă folosită:

  • prima include resturi textile mici (din croirea industrială sau din tocarea unor haine irecuperabile) combinate în texturi de tip patchwork, care adesea primesc aplicații sau cusături manuale;
  • a doua este despre folosirea unor părți-componente mai mari, din materiale naturale și care nu își pierd proprietățile în timp, părți ce pot fi recuperate din haine existente: pantaloni din denim, cămăși bărbătești din bumbac, sacouri bărbătești din lână;
  • iar a treia mizează pe componenta emoțională și include materiale recompuse artistic pe principii de straturi suprapuse (din primele două) rezultând în imagini wasteart.

Common Parts crede în slowfashion producând articole unice (nu pot fi reproduse identic datorită numărului limitat de resturi similare) și descurajează cumpărăturile compulsive sau impulsive, lucrând majoritar pe comandă.