Povestea doamnei Ofelia Cozma, modelul în vârstă de 62 de ani care a defilat
pe catwalk-ul Romanian Fashion Week
Mesaj puternic transmis de colecția Irinei Schrotter

Ultima seară a Romanian Fashion Week, cea de duminică, 28 mai 2023, a însemnat și închiderea Romanian Creative Week, evenimentul care adună la un loc cel mai mare număr de industrii creative, la nivel european. Zeci de mii de oameni au admirat cele 50 de show-uri de modă organizate în Grădinile Palas din Iași, între 26 și 28 mai 2023.

Cea de-a treia ediție a Romanian Creative Week, care s-a desfășurat pe parcursul a 10 zile, 19 – 28 mai, a atras un public impresionant. Nu mai puțin de 1 milion de oameni au interacționat, pe toată perioada Romanian Creative Week, cu cele 100 de evenimente la care au contribuit nu mai puțin de 1.000 de artiști și creativi români și străini. 

Romanian Fashion Week, celebrul festival de modă a adus, duminică seară, în fața publicului, colecțiile superbe ale unor designeri români consacrați: Lucian Broscațean, Smaranda Almășan, Chic Utility, Laura Lazăr, Axente și Irina Schrotter, în cadrul unui show spectaculos, care a ținut mii de oameni cu privirile ațintite către catwalk din Grădinile Palas, de la Iași.

Designerul Lucian Broscățean a venit cu o colecție specială, în care a inclus modele cu vârste de peste 50 de ani. Una dintre doamnele care au urcat pe catwalk este Ofelia Cozma, care, la cei 62 de ani ai săi, a reușit să devină în Iași o imagine a rafinamentului și a eleganței.

Ofelia Cozma mărturisește că nu se îmbracă scump, dar se îmbracă bine. Stilul l-a avut mereu cu ea și cu stil a reușit să depășească momente dificile dintr-o viață plină de transformări. De profesie inginer, apoi agent de asigurări, skin-care therapist, designer, profesor, Ofelia Cozma și-a făcut acum o carieră din a scrie pe blogul ei experiențe pe care le consideră semnificative. Practic, ea este un ghid pentru feminitate atât prin ceea ce scrie, cât și prin modelul pe care ea însăși îl reprezintă pentru comunitatea ieșeană.

Timp de două decenii a trăit departe de țară, iar acum, când viața i-a devenit mai liniștită, scrie și le povestește oamenilor despre stil. Și nu se rezumă doar la stilul vestimentar, ci și la întregul compozit de elemente care fac din om o personalitate unică. Iubește oamenii și e conștientă de propria ei valoare. De aceea, a acceptat să fie model pentru colecția designerului vestimentar Lucian Broscățean, despre care spune că îl admiră enorm.

Pe podium am fost foarte emoționată, pentru că știam că sunt mulți cunoscuți care mă urmăresc, iar asta a pus o presiune suplimentară asupra mea. Atunci când mai am apariții la TV, sunt eu singură și îmi este mult mai ușor. Dar m-am simțit foarte bine, pentru că știam că îl am alături pe Lucian Broscățean, unul dintre idolii mei în materie de fashion. De asta mi-a fost și ușor să port ținuta, pentru că hainele lui Lucian sunt pe stilul meu, stilul acesta de arhitectură japoneză, eu port genul ăsta de haine și tocmai de asta m-am simțit confortabil. În plus, a fost o experiență să fiu aranjată pentru podium de Sorin Stratulat”, a mărturisit Ofelia Cozma, duminică, imediat după ce a coborât de pe podiumul Romanian Fashion Week.

E încântată de existența evenimentului Romanian Creative Week, pe care îl consideră extrem de important pentru Iași, pentru că schimbă vibrația acestuia timp de zece zile pe an:

În fiecare an, vin la Romanian Fashion Week. Mereu am spus că evenimentul acesta este pentru oraș un plus de imagine extraordinar. Eu m-aș bucura ca toți ieșenii să înțeleagă lucrul acesta, pentru că orașul, în săptămâna RCW, este animat și are alt vibe“.

Lucian Brăscățean, designerul care a inclus în prezentarea colecției lui și modele de peste 50 de ani, spune că doamnele pe care le-a cooptat în proiect sunt femei care îl inspiră. Ioana Constantinescu, Ana Sidor Crișan, Alina Botea, Judith State, Ofelia Cozma, Beatrice Zervas și Aura Popa sunt modelele cu vârste de peste 50 de ani, care au devenit, la Romanian Fashion Week, modele în toată regula.

Anul trecut, în momentul în care mi-am început castingul, mi-am dat seama că îmi doresc să includ și femei care mă inspiră și care pot fi o imagine a mentorilor și oamenilor importanți pentru noi toți. Tocmai de aceea am vrut să am o diversitate din punctul de vedere al vârste. Anul acesta am dus și mai departe lucrurile și am adus și mai multe persoane din afara agenției, care mă inspiră prin personalitatea lor, prin eleganța și rafinamentul de care dau dovadă.

Consider că e important să prezentăm diverse ipostaze ale feminității și vârstelor femeii, astfel încât doamnele să se simtă reprezentate și din acest punct de vedere. Moda trebuie să fie despre individualitate, iar hainele sunt o extensie a purtătorului. Firește că sunt necesare și anumite trenduri, dar mult mai semnificative mi se par substraturile emoționale”, a punctat designerul Lucian Broscățean.

Mesaj puternic despre multicultularitate și diversitate, transmis de colecția Irinei Schrotter

Colecția Irinei Schrotter a încheiat spectaculos Romanian Fashion Week. Pe un fundal muzical care a atras atenția publicului, creațiile casei de modă au transmis un mesaj extrem de profund. Unul despre diversitate, incluziune, multiculturalitate și despre semnificația lucrurilor care chiar fac din România un loc al contrastelor.

Ce ne-a inspirat în realizarea acestei colecții? Copilăria multora dintre noi. Copilăria anilor ’90. Chiar și acolo, în cartierul cu blocuri colorate în gri-comunist și cu prea multe neajunsuri, era cea mai frumoasă dintre copilăriile posibile. Era un loc în care trăiam cu toții la fel și trăiam frumos împreună. Mesajul nostru este simplu: Lăsați ipocrizia!

Că suntem români, că suntem romi, avem un trecut împreună. Și, mai ales, avem un viitor împreună. Prejudecățile, stereotipurile, justificate absurd prin școli înalte, nu-și au locul. Educația înseamnă și asumarere, și acceptare, și dragoste față de oameni, și iubire față de cultura lumii, și toleranță, și dorința de a evolua împreună.  

Ultimul deceniu ne-a arătat că noile generații încearcă, încă timid, să spargă vechile ziduri. Să ducă lumea mai departe și să o ducă împreună. Români și romi, uniți de o cultură comună. De amintiri comune. De o copilărie comună”, este mesajul transmis prin colecția Irinei Schrotter.

În cadrul celor 50 de show-uri de modă din cele trei zile ale Romanian Fashion Week, publicul a putut admira, în premieră, colecția Facultății de Design a Universității Tehnice a Moldovei, din Chișinău. Echipele de beauty conduse de Alexandru Abagiu, pentru Lancôme, și Sorin Stratulat, pentru Philips, parteneri ai Romanian Fashion Week, au întregit show-urile de modă.

Scena Romanian Fashion Week, cea mai mare din țară, a avut 40 de metri lungime și 10 metri înălțime. A fost o construcție cu o deschidere de 24 de metri, în cadrul căreia s-au folosit două portale Megaforce impresionante, utilizate exclusiv în construcțiile de scenă de festival. În realizarea ansamblului s-au utilizat 100 de becuri, 100 de led-uri wash moving heads și 80 de metri de ecran cu led, care au asigurat jocul de lumini de pe catwalk.

Designerii ale căror colecții au fost prezentate în cadrul secțiunii Romanian Designers a Romanian Fashion Week: Smaranda Almășan, AXENTE, Borbala, Lucian Broscățean, Chic Utility, Ioana Ciolacu, Tudor Halațiu, Atelier Hamza, Andra Handaric, Jolidon, Cristina Lazăr, Laura Lazăr, Murmur, Antonia Nae, Lucian Rusu, Irina Schrotter, Andreea Tinicu. Curatorul Romanian Designers este Ovidiu Buta.

„Colecțiile din acest an au contrazis ideea de tendințe, adică toată lumea trebuie sa se ordoneze în jurul unei direcții principale. Nu mai este vorba doar despre tricouri albe sau nu mai este vorba doar despre sacouri galbene. E vorba despre lucrurile în care te simți bine”, a explicat Ovidiu Buta. 

IF Platform, cea de-a doua secțiune a Romanian Fashion Week, dedicată tinerilor designeri, a prezentat colecțiile incluse în selecțiile curatoriale, cele ale câștigătorilor Call for Projects, precum și ale echipelor de designeri ale Departamentelor de modă-design vestimentar din cadrul universităților participante. Curatorii IF Platform: Lucian Broscățean și Ioana Ciolacu.

Designerii din selecția curatorială a IF Platform din acest an: Alexandra Șipa, Atelier Resolved, CYCLEDERROR, LENCA, Peculiar Spirit, Raluc, SCAPADONA, Șura Șușara, THE CABIN, UAD Fashion Research: Anca-Luiza Zaharia și Kiss Gyöngyver, Wanderer. În cadrul IF Platform vor mai fi prezentate colecțiile de grup ale Departamentelor de Modă din cadrul Universității de Artă și Design Cluj-Napoca, Universității Naționale de Arte București, Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași și Universității de Vest din Timișoara.

Show-urile din cele trei zile ale Romanian Fashion Week pot fi urmărite aici:

https://www.youtube.com/watch?v=VIdLp5M67cI

https://www.youtube.com/watch?v=Vquh8nSFCY0

https://www.youtube.com/watch?v=BBPPTrTo5Jc&t=524s

https://www.youtube.com/watch?v=quUm1zOLY24&t=6s

https://www.youtube.com/watch?v=rc_r7xyLLds&t=1011s

DESPRE ROMANIAN CREATIVE WEEK

Romanian Creative Week este organizat de Federaţia Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura federaţie patronală reprezentativă la nivel naţional ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. Înfiinţată la Iaşi, în 2011, FEPIC a organizat peste 50 de acţiuni de promovare naţională şi internaţională a industriilor creative româneşti.

Parteneri Strategici ai Romanian Creative Week: FEPIC, Primăria Municipiului Iași, Palas, Ministerul Culturii, Consiliul Județean Iași, Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” Iași, Uniunea Artiștilor Plastici din România – Filiala Iași.

Romanian Fashion Week a fost susținut de: Lancome, Philips, Banca Transilvania, Stella Artois, Perwoll, Syoss, BMW APAN Motors Iași, Greenfield Copou Residence, Smartwater, Dorna, Prosecco Doc Italian Genio, Printco. 

Parteneri care au susținut cei șase piloni ai RCW 2023: UniCredit Bank, Iulius Group, glo, Lancome, Philips, Amazon, Voxilily, Stella Artois, Vodafone, Mobexpert, Perwoll, Syoss, Banca Transilvania, BMW APAN Motors Iași, Greenfield Copou Residence, Stella Artois, Dorna Medical, Smartwater, Dorna, Printco, Quartz Matrix, Ambasada, Târgul Creatorilor / Acaju, Czech In, Madison, Skin, Tribeca, GREENTEK, SSAB, Dentesse, CUIB, Fundația Comunitară Iași, Fundația Comunitară Țara Făgărașului, Mai bine, AX Art, CREATION, Evoluce, SiteBau Construct, CIIR, Strunga, Vitamin Aqua, INDFLOOR, Ely Bass, Fabrica de Print, Uniunea Arhitecților din România (U.A.R.), filiala Iași – Vaslui, APLA, AkzonNobel, UNATC, Quasar Dance, AfroVibes, 2Hustle, HTRS, TanNăNaNa.

RCW Friends: Noir, Prosecco Doc Italian Genio, Italtex Hangers, Promotop, Acaju, AkzoNobel, Savana, APLA, Cafeneaua Piața Unirii, FONTIS, Beer Zone, Happy oameni și natură, Spitalul Clinic Militar de Urgență „Dr. Iacob Czihac” Iași, Tarom.

Parteneri Media: PRO TV, HotNews, Elle, Tiktok, Perfecte.ro, Voyo, Newsweek, Presshub, Wink, Ziarul de Iași, Investigatoria, SunMedia.