Ce înseamnă Body Shaming? Cum ne impactează el la nivel psihologic? Iată două întrebări importante puse în discuție prin artă la Romanian Creative Week, la Iași, care vine în acest an la pachet cu teme grele și foarte actuale în rândul tinerei generații.
Este cazul spectacolului „Humans/Bodies/Images”, jucat marți seară, 23 mai, la Teatrul Luceafărul din Iași, în cadrul festivalului de dans, marca Hazar Dance, o co-producție Asociația Dance Spot și Linotip Centru Independent Coregrafic, centrat în jurul conceptului de body-shaming din mai multe perspective, rezultate din cercetare.
„Humans/Bodies/Images” este un proiect cultural dezvoltat de Ioana Marchidan, pornind de la conceptul de body shaming și a efectului acestuia asupra indivizilor pe termen lung. Iar aspectul particular al spectacolului este acela că abordează subiectul într-o manieră complexă, din multiple perspective, pentru că, înainte de a construi spectacolul, o echipă formată din dramaturgul Mihaela Michailov, coregraful și regizorul Ioana Marchidan și psihoterapeuta Anda Păcurar a intervivat numeroase persoane provenind din medii sociale diferite care au fost afectate de bullying și body-shaming.
Iar elementul de autenticitate este și mai clar definit în spectacol, unde cele trei protagoniste ale piesei – Simona Dabija, Mariana Gavriciuc și Teodora Velescu – povestesc sălii propriile lor experiențe traumatizante.
„Spectacole de genul acesta sunt necesare și eu îndemn artiștii să abordeze teme de felul acesta, pentru că e necesar și educativ. Bullyingul și body shamingul pornesc din pre-adolescență, de aceea eu mă bucur când la spectacolul nostru vin mulți tineri. Aș vrea ca arta să vindece, dar dacă nu vindecă, măcar să ne facă să fim mai empatici. Să înțelegi că a fi altfel decât ești tu e foarte bine și fain. Că ești alb, că ești negru, că ești gras, că ești slab, că ești înalt, că ești scund e foarte OK”, mărturisește coregrafa Ioana Marchidan, cea care a și regizat spectacolul jucat la Teatrul Luceafărul.
Motivul pentru care un astfel de spectacol a fost pus în scenă este chiar experiența personală a oamenilor care l-au construit. De aceea, obiectul ferm al reprezentanției este acela de a vindeca, de a pune publicul în fața unor traume și de a-l determina să-și amplifice empatia.
„Terminând un liceu de coregrafie, unde corpul primează, nu ai voie să faci nimic, ești mereu constrâns, iar etalonul pentru ei – lebăda albă – e un corp absolut perfect, pe acele standarde de balerină. Și, dacă ieși din aceste standard, ești victimă sigură a bullyingului. Iar la anumite vârste, când treci prin transformări, când ești fragil, lucrurile astea devin grave. Eu, și acum, trăiesc trauma asta. Și acum mi se pare că sunt grasă…”, spune cu o tristețe deloc neglijabilă în glas Ioana Marchidan
HazarDance continuă cu o serie de spectacole:
La Uzina cu Teatru, publicul va putea vedea spectacolul Hamlet, ce transpune prin mișcare problematicile textului lui William Shakespeare într-un scenariu adaptat după textul acestuia. Evenimentul este programat pentru data de 24 mai, ora 17.30, și este o producție a Universității Naționale de Arte George Enescu Iași.
Tot pe 24 mai, la Teatrul Luceafărul este programată în cadrul Hazar Dance reprezentanția spectacolului romeo@julia.com, care este o abordare originală a tragediei clasice shakespeariene, concepută de coregraful Fren-Ak, o co-producție a M Studio&Compania Fren-Ak. Evenimentul începe la ora 20.00 și va pune publicului întrebări despre condiția umană, privită din perspectivă tragică.
HazarDance aduce la Romanian Creative Week competiția dedicată tinerilor dansatori: Street Dance Battle. Pe 25 mai, concurenții, copii și adulți, se întrec, individual și pe echipe, în dans și creativitate. Concursul a fost gândit pe trei categorii, și anume 1 versus 1 Hip-Hop pentru copii, 1 versus 1 Hip-Hop pentru adulți și 2 versus 2 Old Style, în care echipe de două persoane se luptă pe orice fel de stil de dans inclus în zona de street-dance.
HazarDance, parte a secțiunii Content Creation a RCW, este curatoriat de coregrafa și dansatoarea Teodora Velescu și de actorul, coregraful și dansatorul Ștefan Lupu.
DESPRE ROMANIAN CREATIVE WEEK
Aflat la cea de-a treia ediţie, Romanian Creative Week, cel mai important eveniment al industriilor creative românești, este organizat de Federaţia Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura federaţie patronală reprezentativă la nivel naţional ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. Înfiinţată la Iaşi, în 2011, FEPIC a organizat peste 50 de acţiuni de promovare naţională şi internaţională a industriilor creative româneşti.
Programul integral al RCW 2023 poate fi accesat aici: https://2023.romaniancreativeweek.ro/program/
Parteneri Strategici: FEPIC, Primăria Municipiului Iași, Palas, Ministerul Culturii, Consiliul Județean Iași, Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” Iași, Colegiul Național Iași, Colegiul „Costache Negruzzi” Iași, Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași, Colegiul Național „Emil Racoviță” Iași, Uniunea Artiștilor Plastici din România – Filiala Iași.
Parteneri HazarDance: UNATC, Quasar Dance, Dorna, AfroVibes, 2Hustle, HTRS, TanNăNaNa.
Parteneri: UniCredit Bank, Iulius Group, glo, Lancome, Philips, Amazon, Voxilily, Vodafone, Mobexpert, Perwoll, Syoss, Banca Transilvania, BMW APAN Motors Iași, Greenfield Copou Residence, Stella Artois, Dorna Medical, Smartwater, Dorna, Printco, Quartz Matrix, Czech In, Madison, Skin, Tribeca.
Parteneri Media: PRO TV, HotNews, Elle, Tiktok, Perfecte.ro, Voyo, Newsweek, Presshub, Wink, Ziarul de Iași, Investigatoria, SunMedia.
RCW Friends: Noir, Prosecco Doc Italian Genio, Italtex Hangers, Promotop, Acaju, AkzoNobel, Savana, APLA, Cafeneaua Piața Unirii, FONTIS, Beer Zone, Happy oameni și natură, Spitalul Clinic Militar de Urgență „Dr. Iacob Czihac” Iași, Tarom.