Despre Tine este un spectacol realizat în urmă cu 25 de ani – un solo coregrafic de dans contemporan, însoțit pe atunci de chitară electrică live, care își avea premiera în 1997 la Sala Atelier a Teatrului Național București. Ulterior, acesta a căpătat diverse forme: interpreții au fost multiplicați, s-au schimbat spațiile de joc, ajungându-se până la spectacol experiment în alimentară și chiar la o încercare de spectacol de dans radiofonic.
În 2023, coregrafa revizitează această lucrare, numind-o Despre tine (o versiune) și lucrează la repunerea ei în scenă alături de interpreții Diana Solomon și Cătălin Munteanu.
Vava Ștefănescu:
“La vremea respectivă, a anilor ’90, a fost un spectacol de succes, fiind invitat în multe festivaluri internaționale (Aerowaves – Londra 1998, Manoever – Leipzig 1999, etc.).
Publicul avea ocazia să voteze ordinea scenelor înaintea începerii spectacolului; cele mai multe voturi desemnau prima scenă din cele patru: Copilul, Strada, Casa, Dragostea. A cincea scenă, Calul, era întotdeauna ultima și era o improvizație pornind de la energia acumulată până în acel moment. Pentru mine era foarte important atunci acest joc al dramaturgiei aleatorii, existând 24 de variante de succesiune a scenelor.
Dacă atunci miza întregului spectacol era pusă pe dramaturgie în toate elementele ce îl constituiau, astăzi, forma găsită împreună cu Diana Solomon deplasează miza pe „ceea ce poate corpul să spună”. Am căutat o anume radicalizare atât a procesului de lucru, a exercițiului de cercetare, cât și a esteticii generale a rezultatului – a spectacolului. ”
Foarte puține elemente au rămas de atunci, însă anumite teme „arhetipale” cum sunt Copilul, Strada, Casa, Dragostea au o primă reprezentare corporală în aceeași familie de semne corporale.
În lucrarea originală, discursul coregrafic integra pentru fiecare scenă o instalație cu mai multe fotografii realizate de Cosmin Bumbuț și câteva de la tatăl coregrafei. În actuala versiune a încercat ca acest element (al fotografiei) să fie păstrat, însă în aceeași manieră a radicalizării imaginii. Cătălin Munteanu este martorul, aproape jurnalistic, al corpului. Imaginea fotografică instantanee are parcursul ei independent, are vocea ei – ca un spectacol paralel al tridimensionalului.
Este vorba deci de un spectacol cu totul nou, care deschide cele 4 teme: Copilul, Strada, Casa, Dragostea celor doi performeri (Diana Solomon și Cătălin Munteanu ) și a publicului deopotrivă, și pune (poate) în chestiune identitatea umană.
La fel ca și în versiunea originală a lucrării, publicul va fi invitat să voteze ordinea scenelor înaintea începerii spectacolului.
Conceptul și coregrafia: Vava Ștefănescu
Asistență coregrafie: Carmen Coțofană
Coloana sonoră: Sorin Romanescu
Montaj foto-video: Cătălin Munteanu
Light design: Alexandros Raptis
Cu: Diana Solomon
Producția: Centrul Național al Dansului București
Centrul Național al Dansului București (CNDB) este o instituţie esențială pentru dezvoltarea culturii coregrafice din România și este o structură unică între toate instituțiile de spectacol aflate în subordinea Ministerului Culturii. Instituția funcționează ca producător și gazdă de spectacole, asumând totodată misiuni la fel de importante, precum cercetarea, documentarea și arhivarea, dar și dezvoltarea de programe și proiecte de educație artistică și formare profesională. Spre deosebire de celelalte instituții publice de spectacole din subordinea Ministerului Culturii, CNDB nu are în structura sa artiști angajați, ci colaborează și realizează proiecte cu artiștii, colectivele de artiști, structurile și organizațiile din sfera dansului contemporan, la nivel național și internațional.
CNDB generează, organizează şi promovează programe şi proiecte care contribuie la dezvoltarea culturii coregrafice contemporane şi fac posibilă participarea scenei locale la un dialog extins la nivel internaţional.
Vava Ștefănescu este coregrafă și dansatoare care trăiește și lucrează în România.
A absolvit Liceul de Coregrafie „George Enescu”, are un master în management cultural – Cooperare Artistică Internațională la Universitatea Paris VIII UFR Arts, Paris, Franța, a beneficiat de-a lungul carierei de numeroase burse, stagii internaționale și rezidențe artistice care au consolidat experiența sa artistică deopotrivă ca dansator și coregraf.
Portofoliul său artistic conține peste 45 de spectacole originale sau realizate în colaborare cu regizori importanți de teatru (Mihai Măniuțiu, Tompa Gaborr, David Zinder, Atila Vizauer, ș.a.) din care amintim Despre Tine (1998, 2020), Uitarea în regia lui Mihai Măniuțiu (2001,2008 – Teatrul Național Cluj), Visele călătorilor de pe Titanic (2004 – Teatrul Tony Bulandra, Târgoviște), Perscuitorii de perle (2002 – Opera Națională București), 16 lecții despre dezastrele…(2001, Teatrul Oleg Danovski, Constanța), Solo on line (2004, Teatrul Național Cluj), O vară fierbinte pe Iza (2007, Teatrul Național Cluj), Cvartet pentru o lavalieră instalaţie coregrafică (2008), Ghetto blaster, (2008Teatrul Masca Bucureşti), After All (2011, Festivalul Temps d’ Images, Cluj), Occupy Vava – instalație performativă (2012, TNC). Spectacolele sale au fost prezenate în presigioase festivaluri naționale și internaționale.
Activitatea sa pedagogică a debutat în 1995 ca profesor de dans contemporan la Liceul de coregrafie (1995-1997), până în 2001 ca asistent universitar la UNATC, secția de coregrafie și a continuat ca profesor invitat la UBB catedra de teatru, între 2006-2009. În prezent susține cursul de Teoria și Istoria Dansului la UBB, pentru studenții Master an I. A susținut stagii de tehnică de dans contemporan, de compoziție artistică sau seminarii și în cadrul unor companii de dans, universități din țară și străinătate (Irvine University, Drama Department, CA, USA), Centrul de Excelență în Studiul Imaginii din cadrul Universității București, Centrul de artă contemporană Main d’Oeuvre, Paris, Franța, Summer School For Media Science PhD, Mainz, Germania, etc.
A înființat în 1999 Centrul Multi Art Dans – MAD, organizație neguvernamentală activă până în anul 2003, ce a funcționat ca prima casă a dansului contemporan. Centrul MAD a prefigurat apariția Centrului Național al Dansului București. Din 2014 până în prezent este directorul CNDB.
Premii: În 2003 premiul Ministerului Culturii pentru coregrafie pentruTragica istorie a doctorului Faust și pentru 16 lecții despre dezastrele și este declarată coregrafa anului la Istanbul pentru coregrafia la spectacolul Bacantele în regia lui Mihai Măniuțiu, în 2016 primește premiul pentru coregrafia la spectacolul Bambi în regia lui Atila Vizauer, iar în mai 2016, Președintele României îi conferă Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, categoria D – „Arta spectacolului”.